Kundcase

Webhallen

Written by Christian | 2024-09-02

”Tack vare Pricka har vi fått bort tidskrävande manuella avstämningar och dubbelarbete med filer som inte synkroniseras. Vi har fått bättre en överblick och en starkare internkontroll!”

 

Webhallen Sverige AB som koncept grundades 1999 i en liten lägenhet i centrala Stockholm och har på kort tid vuxit till att idag vara en av Sveriges ledande återförsäljare inom hårdvara, hemelektronik, gadgets, spel och film. Framgångskonceptet har hela tiden varit att ständigt expandera och tänka stort, samtidigt som vi håller ett stadigt tag om våra rötter som hårdvaru- och spelentusiaster. Som kund hos oss kan du alltid känna tillit till att vi har passion för teknik och spel som gör att vi kan hjälpa dig att fatta rätt beslut.

Idag har Webhallen 12 fysiska butiker utspridda från Göteborg till Uppsala, försäljning via e-handel och ca. 300 anställda inom företaget.

 

På Webhallens redovisningsteam jobbar idag 5 medarbetare tillsammans med redovisningschefen Annika Flinge. Sedan 2022 har man arbetat med Prickas system för transaktionsavstämning och månadsbokslut.

 

”Innan vi införde Pricka så jobbade vi med våra månadsbokslut i Excel. Då hade vi ofta problem med att filerna inte synkroniserades, vilket skapade dubbelarbete.”

 

Annika och hennes kollegor började titta efter ett alternativ till Excel som kunde hjälpa till att strukturera upp arbetet kring månadsboksluten. På önskelistan fanns funktioner som skulle hjälpa till att samla ihop alla underlag, systematisera processer och vara enkelt för redovisningsteamet att jobba i. Inom koncernen där Webhallen ingår, fanns också önskemål om att förstärka internkontrollen. - Detta var svårt i Excel, eftersom man faktiskt inte kunde se på vem som har gjort vad i en avstämning, berättar Annika.

 

”Vi jämförde ett par olika system innan valet föll på Pricka Bokslut. Pricka uppfyllde våra behov samtidigt som prismodellen var enkel och systemet kändes lätt att arbeta i.”

 

Inte bara en månadsbokslutsprocess

– Webhallen har väldigt många transaktioner och dessutom flera olika betalsätt. I och med att alla våra system inte är integrerade så blir det väldigt mycket matchning av poster.

Redan innan Webhallen började titta på en lösning för månadsbokslutsprocessen så hade man sedan tidigare ett system för transaktionsmatchning. Detta system byttes ut mot Pricka Konto då behovet kring transaktionsmatchningar gick att lösa på ett bättre sätt i Pricka Konto, och dessutom till en lägre kostnad.

 

”Nu arbetar vi kontinuerligt med våra transaktionsmatchningar i Pricka Konto som snabbt hjälper oss att hitta och hantera avvikelser som vi behöver utreda vidare.”

 

Smidig onboarding och snabba resultat

Implementationen av Pricka bestod av uppstartsmöte, workshops och utbildningar för teamet.

– Det gick snabbt och smidigt, förklarar Annika. Vi hade inte satt oss under någon extrem tidspress, utan hade ett mål om att vara i gång ett par månader efter uppstarten, och den tidsplanen höll.

 

”Vi såg tydliga resultat och förbättringar väldigt snabbt. Jag fick bättre koll och en tydligare överblick över hur vi låg till i månadsbokslutet. Vi arbetade mycket mer strukturerat och gick fick mer ordning och reda.”

 

Förutom att teamet sparar tid efter att ha kommit i gång med Pricka så beskriver Annika att man också fått ett verktyg för att förbättra sina processer:

– Nu när vi lättare kan identifiera och härleda eventuella avvikelser i redovisningen, så arbetar vi också succesivt med att förbättra våra interna processer. Vi är inte nöjda bara för att det fungerar, utan vill ständigt förbättras och utvecklas, fortsätter hon.

 

Har du något tips till någon som funderar på att börja använda Pricka?

­­­­­­­­­­­­­­­­­­- Gör’t bara! skrattar Annika.                                                                                       

- För alla som gillar ordning och reda så kan Pricka hjälpa till. Sitter man som vi ofta gjorde och svor över Excelfiler som inte fungerade som det var tänkt, så kommer Pricka underlätta. Jag hör ofta mig själv och kollegorna säga att vi är så himla glada över att vi började använda Pricka.

 

Hur upplever du kontakten med Prickas support?

- Väldigt bra! Vi får snabbt svar på våra frågor, inte minst under bokslutsfönstret när man oftast behöver lite snabbt support. Vi hittar också svar på frågor själva, direkt i helpcentret som finns tillgängligt.

 

Hur ser framtiden ut med Pricka för er?

- Vår förhoppning är att kunna använda Pricka ännu mer framöver. Under året så ska vi byta ERP-system vilket gör det möjligt för oss att få mer och bättre underlag som kommer kunna vara till nytta i Pricka Konto.