Vad menar vi med att vi har användarvänliga program?
Är du och dina kollegor vana vid svårhanterliga system? Ni är inte ensamma! De flesta har nog suttit, förvirrade och förtvivlade, i program som påstår sig underlätta för oss. Användarvänlighet har kommit att toppa kravlistorna för företag som söker sig efter nya system.
Mängden system och applikationer har vuxit rekordsnabbt de senaste åren, och eftersom utbudet ökar så ökar även kraven och förväntningarna från användarna på en god upplevelse. Vilket är helt rätt! Du som arbetsgivare har allt att vinna på att ta användarvänlighet på allvar! Detta eftersom du får mer effektiva och nöjda medarbetare, och i det stora hela löper företaget lägre risk för kontinuerliga fel som kan påverka hela organisationen.
Användarvänlighet är ett begrepp som de flesta av oss känner till, men vad är det rent konkret? Vi på Pricka ser det så här; användarvänlighet handlar om hur lätt ett program är att använda och lära sig, detta för att uppnå ett specifikt mål på ett effektivt och för användaren –tillfredsställande sätt. Vår syn på Prickas användarvänlighet är att våra program hjälper dig att lösa dina behov på ett enkelt sätt. Pricka ska helt enkelt underlätta för dig och dina kolleger i vardagen!
Lars Henrik Fritz – VD på Pricka, listar sina 5 punkter där han tycker Pricka sticker ut med sin användarvänlighet:
- Enhetlig struktur – I allt från menyer, flikar och ikoner till ordval och färger för att förenkla igenkänning och navigation.
- Avskalad design – De olika användarrollerna ser endast den information och de funktioner som är relevanta för dem.
- Personliga inställningar – Systemet ska enkelt kunna anpassas till just dina behov.
- Manuell avstämning – Användaren behöver endast arbeta med den avstämningen som inte stämmer och inte ödsla tid på det som faktiskt stämmer.
- Support – Hur användarvänligt ett program än är, så är det viktigaste att du ska kunna få hjälp när du behöver det.
Vi har en löpande dialog med alla inblandade, från en första idé till en färdig lösning. Önskemål på förbättringar kommer ständigt in från våra fantastiska kunder och medarbetare. Vi är alltid lyhörda för förslag för att utveckla våra program!
Tycker du, precis som vi, att användarvänlighet är ett ämne som det inte går att prata nog om? Eller är du nyfiken på det här med en smart digital månadbokslutsprocess? Kontakta oss för en personlig demo, så visar vi dig hur Pricka kan förenkla och effektivisera vardagen för dig och dina kollegor.
-Hanna Kjell, Marknadskoordinator / Customer Success Suport
