Allmänna villkor OnPrem & SaaS

Allmänna villkor Pricka AB – On Prem Version 2023:1

  1. Inledning
    Dessa Allmänna Villkor reglerar både nyttjandet och den service och support som Pricka AB
    (Pricka) lämnar för programvaran (Licensavtal). Allmänna Villkor reglerar Prickas skyldigheter gentemot er s
    åsom Kund, och era skyldigheter såsom Kund och Användare. När Allmänna Villkor accepteras
    utgör det ett bindande avtal mellan Kunden och Pricka som äger tillämpning från den dag Allmänna
    Villkor accepterades.
  2. Meddelanden
    Meddelanden och information om produkten lämnas i första hand på www.pricka.se . Meddelandet är att
    anse som levererat när det har publicerats. Exempel på meddelanden är information om nya versioner,
    övrig information om programvaran, support eller villkorsändringar. Pricka kan på eget val även sända
    information via e ‐ post eller post. I sådant fall är meddelandet att anse som levererat när det avsänts från
    Pricka. Meddelandet äger tillämpning omedelbart, om inget annat särskilt anges i meddelandet.
    Meddelanden från Kunden till Pricka avseende Allmänna Villkor skickas i första hand via e ‐ post till
    info@pricka.se. Du kan också nå oss under kontorstid på 08‐522 308 40.
  3. Avtal
    Kunden har rätt att, installera och använda programvaran på fritt antal persondatorer, arbetsstationer eller
    andra enheter. Antalet användare i licensavtalet anger ”namngivna, aktiva användare” vilket speglar hur
    många användare som kan använda programvaran samtidigt. Databasen får endast installeras på en server
    per licensavtal.
    Kunden har under inga omständigheter rätt att göra kopior av programvaran eller
    användardokumentationen eller annat material som medföljer programvaran, vare sig i elektronisk form
    eller som papperskopior, utöver vad som krävs för att använda programvaran enligt Allmänna Villkor.
    Kunden får under inga omständigheter göra förändringar i programvarans kod, till exempel Disassemblera
    eller Dekompilera programvaran.
    Pricka är ägare till alla upphovsrättigheter för programvaran eller har avtal med andra upphovsmän i
    händelse av att produkten innehåller källkoder som Pricka inte har upphovsrättigheterna till. Detta gäller
    även den dokumentation, såväl elektronisk som tryckt, som hör till programvaran.
    Pricka förbehåller sig rätten att förändra systemkrav för framtida versioner av programvaran. Pricka
    garanterar inte programvarans framtida kompabilitet med operativsystem som inte längre underhålls av
    operativsystemsleverantören.
    Kund får inte utan skriftligt godkännande från Pricka överlåta, kopiera, hyra ut, låna ut, sälja eller på annat
    sätt avyttra programvaran. Det är inte heller tillåtet att överlåta licensavtalet till tredje part eller exportera
    programvaran utan skriftligt godkännande från Pricka. Detsamma gäller om kunden blir fusionerad eller
    försatt I konkurs.
    Pricka äger rätt att överlåta sina skyldigheter eller rättigheter enligt detta avtal
    Gällande licensavtal ger Kunden:
    • Rätt att använda programvaran utan begränsningar i funktionaliteten under avtalstiden.
    • Support, det vill säga utökad hjälp och möjlighet till mer ingående frågor om/hjälp med
    programvaran som behövs för programvarans användande. I viss begränsad omfattning kan
    även enklare frågor som rör operativsystem, skrivare, nätverk mm som behövs för
    programvarans användande besvaras. Rätten till support gäller senaste version av den
    aktuella programvaran.
    • Uppdatering av programvaran, vilket innebär att Pricka under avtalsperioden kostnadsfritt
    tillhandahåller rättningar samt alla nya oficiellsa versioner av programvaran. Nya versioner
    görs tillgängliga via internet.
    • Tillgång till senaste version av programvaran.
    För att Pricka ska kunna ge service är Kunden skyldig att:
    • Följa de instruktioner som finns I programvarans documentation och de insrtuktioner som
    Pricka eventuellt har gett på annat sätt.
    • Regelbundet skapa backup av database
    • Installera senaste versionav programvaran för att undvika och avhjälpa eventuella fel.
    • Kontrollera och förhindra att dator, operativsystem, program och datafiler innehåller så
    kallade virus.
    • Ta del av och i förekommande fall agera på meddelanden från Pricka enligt punkt 2.
    • Förse Pricka med aktuella företagsuppgifter såsom kundnummer, namn, postadress,
    telefonnummer, organisationsnummer, kontaktperson och aktuell e‐postadress.
    • Följa villkoren I Allmänna Villkor
    Pricka är skyldig att:
    • Tillhandahålla licensnyckel via e‐post som ger kunden möjlighet att nyttja programmet
    enligt licensavtalets omfattning.
    • Tillhandahålla support under angivna tider. Suppoirt utförs efter Prickas val via internet, e‐
    post eller telefon.
    • Kunna ta emot anmälan om fel och utföra support under separata angivna tider. Felanmälan
    kan lämnas via telefon under gällande servicetider eller via e‐post/internet dygnet runt
    • .Medverka till att återställa databas från senaste säkerhetskopian med rimliga insatser om
    mot gällande timersättning.
    • Åtgärda anmälda produktfel som på ett allvarligt sätt påverkar funktionen hos
    programvaran så snart det är möjligt. Pricka förbehåller sig rätten att avgöra när och hur ett
    produktfel ska rättas samt när och hur en åtgärd ska utföras, eftersom Pricka är den som har
    överblicken av konsekvenserna av en rättning/ändring/åtgärd.
    • Åtgärda fel som inte på ett allvarligt sätt påverkar kundens användande av programvaran
    och/eller programvarans function, dock tidigast vid nästkommande officiella version av
    programvaran. Pricka förbehåller sig rättenb att avgöra när och hur ett produktfel ska rättas
    samt när och hu ren åtgärd ska utföras, eftersom Pricka är den som har överblicken av
    konsekvenserna av en rättning/ändring/åtgärd.
    Alla insatser vad gäller service, support och uppdateringar från Prickas sida ska stå i rimligt förhållande till
    årsavgiften. Om det blir nödvändigt med servicebesök hos kunden, och detta inte beror på fel eller brist
    inom Prickas kontroll och parterna är överens om detta, debiteras kunden kostnader för arbetstid, restid,
    resekostnader, traktamenten med mera enligt vid tillfället gällande taxor. Prickas skyldigheter omfattar inte
    att:
    • Ge instruktioner eller utbilda användaren om nödvändig information som finns I
    programvarans dokumentation på internet.
    • Göra kundspecifika anpassningar I produkten.
    • Avhjälpa fel som uppkommit av orsaker utanför Prickas kontroll såsom exempel
    strömavbrott, fel I operativsystem, fel I hårdvara, fel I drivrutiner, fel orsakade av virus,
    trojanska program, makron eller fel I perferienhet.
    • Utföra arbete som möste göras på grund av att aktuell databasbackup saknas.
    • Ge fri support om data hämtas eller lämnats till programvarans databas på ett sätt som inte
    har godkänts av Pricka. Support kan I dessa fall ges mot gällande timersättning. Fri support
    upphör även då programvaran används på andra datorer, andra operativsystem eller med
    andra komponenter än vad som levererats av Pricka tillsammans med programvaran
    och/eller angivits i systemkraven för aktuell version.
    • Stå för kostnader som uppstår vid support utförd av tredje part om inte detta uttryckligen
    har överenskommits I förväg mellan Kunden och Pricka.
  4. Nyttjanderätt
    När Kunden tecknat ett avtal och accepterat Allmänna villkor får Kunden rätt att använda Tjänsterna under
    abonnemangstiden för så många användare som Kunden köpt abonnemang för.
    Endast Användare med ett betalt och giltigt abonnemang har rätt att använda Tjänsterna.
    Användarlicenser utfärdas för enskilda namngivna Användare. Användarkonton skapas och administreras
    av Pricka. Användarlicenser får inte delas eller användas av fler än en Användare men Kunden kan fritt
    överföra en användarlicens från en Användare till en annan. Pricka förbehåller sig rätten att kontrollera
    antalet utnyttjade användarlicenser.
    Varje Användare är ansvarig för sekretessen och riktigheten avseende inloggningsuppgifter och annan
    kontoinformation. Kunden och/eller Användaren måste informera Pricka omedelbart vid obehörig åtkomst
    av inloggningsuppgifter.
    Kunden är medveten om att användande av tjänsten förutsätter tillgång till sådan programvara, utrustning
    och kommunikationstjänst som krävs för att utnyttja tjänsterna. Dessa framgår av Prickas hemsida eller
    meddelas av Pricka vid förfrågan
  5. Avtalsperiod och uppsägning
    Licensavtalet tecknas på 12, 24, 36, 48 eller 60‐månader. Licensavtalet förlängs därefter automatiskt med
    motsvarande avtalsperiod om uppsägning inte är Pricka tillhanda 3 (tre) månader före innevarande
    avtalsperiods utgång. Ny licensnyckel via E‐post inom 30 dagar före ny licensperiod.
    Den i förskott erlagda avgiften återbetalas ej om uppsägning sker av kund, förutsatt att kundens
    uppsägning beror på annat än Prickas avtalsbrott eller bristande leverans i övrigt. Observera att gällande
    licensavtal är en förutsättning för att all funktionalitet i programvaran ska vara åtkomlig för Kunden.
    Pricka kan häva detta avtal om kunden är i dröjsmål med betalning av avgifter, är på obestånd, är försatt i
    konkurs eller av annan anledning inte kan fullfölja sina betalningsförpliktelser.
    Uppsägning av licensavtal skall ske skriftligen via post eller mail och vara Pricka tillhanda 3 (tre) månader
    före pågående avtalsperiods utgång.
    Det är inte tillåtet att överlåta licensavtalet till tredje part utan skriftligt godkännande från Pricka.
    Detsamma gäller om kunden blir fusionerad eller försatt i konkurs.
  6. Prissättning och fakturering
    Licensavgiften faktureras årsvis i förskott om inget annat anges i avtalet .
    Nya eller fler användarlicenser debiteras enligt vid tidpunkten gällande prislista. Detsamma gäller tjänster
    som inte omfattas av licensavtalet.
    Betalningsvillkor är 30 dagar om inget annat avtalats.
    Dröjsmålsränta är av Riksbanken fastställd referensränta plus 10 procentenhetter.
  7. Indexjustering
    Avtalets avgifter indexjusteras en gång per år och I samband med ny licensperiod om inget annat avtalats.
    Justeringen sker med 4%.
  8. Databehandling och integritet
    8.1 Behandling av personuppgifter
    Pricka behandlar personuppgifter med stöd av informationsteknik i särskilda register. De personuppgifter
    som behandlas är de som Kunden lämnar när Kunden köper programvara och tjänster, begär support, eller
    när kunden aktiverar licenser, samt i förekommande fall vid andra kontakter. Behandling sker
    huvudsakligen i administrativt syfte innebärande att Pricka kan fullgöra ingångna avtal.
    8.2 Insamling av information
    Pricka kan komma att samla in anonymiserad information från våra produkter och tjänster via
    automatiserade datainsamlingsverktyg. Pricka samlar in och använder sådan information i syfte att
    säkerställa, underhålla och förbättra produkter och tjänster samt för statistik och analyser av olika slag.
  9. Garanti
    Pricka garanterar, för en period om 12 månader från fakturadatum, att våra programvaror i allt väsentligt
    fungerar i enlighet med medföljande dokumentation och att våra programvaror är fria från materialfel vid
    fysisk leverans. Om programvaran inte fungerar i allt väsentligt ersätter Pricka programvaran med en ny
    version. Invändning om produktfel ska vara Pricka tillhanda inom 14 dagar från det att felet upptäcktes.
    9.1 Begränsningar I garantin
    Programvaran är endast avsedd att användas på datorer, med de operativsystem och de medlevererade
    komponenter, som angivits i systemkraven för aktuell version.
    Garantin gäller inte om programvaran installeras och/eller används i strid med detta.
    Pricka levererar programvaror av allmän typ, så kallade standardprogramvaror, varför Pricka inte kan
    garantera att programvaran nödvändigtvis passar för kundens speciella syfte. Pricka kan inte heller inte
    garantera att programvaran är fullständigt fri från fel vid leverans.
    Utveckling och förbättring av programvaran är en ständigt pågående process och Pricka åtgärdar anmälda
    fel enligt punkt 3.
    Pricka kan vidare inte garantera att helt eller delvis integrerade produkter och tjänster från tredje part
    fungerar på avsett sätt då förändringar gjorts i någondera av de samverkande programvarorna
  10. Reklamation
    Reklamation av programvara/tjänst eller invändning mot erhållen faktura måste vara Pricka tillhanda inom
    14 dagar från mottagandet.
    Reklamation görs via e‐post info@pricka.se.
  11. Ansvarsbegränsning
    Pricka friskriver sig från allt ansvar för varje personskada, sakskada eller förmögenhetsskada som kan följa
    direkt eller indirekt av Prickas åtagande enligt Allmänna Villkor i den mån Pricka inte har orsakat skadan
    genom grov oaktsamhet eller uppsåt. Eventuell ersättning kan aldrig bli större än den erlagda avgiften för
    programvaran/tjänsten. Detsamma gäller även vid driftsstörningar, såväl planerade som oplanerade.
  12. Sekretess
    Ingen av parterna får lämna ut uppgifter som är skyddade enligt lagen om skydd för företagshemligheter i
    annan utsträckning än vad som krävs på grund av lagändringar, myndighetsbeslut, för att kunna utföra
    service enligt Allmänna Villkor eller om andra parten godkänt förfarandet.
    Part förbinder sig att informera sina anställda och/eller konsulter så att sekretess iakttas.
  13. Force majeure
    Parts åtagande gäller med reservation för händelser utanför parts kontroll såsom krig, terrordåd,
    arbetskonflikt, sabotage, eldsvåda, vattenskada, inbrott, myndighetsingripande eller liknande som
    försvårar eller omöjliggör för part att utföra service eller vidtaga åtgärder.
  14. Avtalsbrott och gällande lag
    Om Part bryter mot Allmänna Villkor har motpart rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan.
    Parternas rättigheter och skyldigheter skall i sin helhet lyda under svensk lag. Vid tvist angående tolkning
    av Allmänna Villkor eller användning av programvaran, skall parterna försöka lösa tvisten genom
    uppgörelse i godo. Om tvisten inte löses på detta sätt skall tvisten lösas av allmän domstol med Stockholms
    Tingsrätt som första instans.

****************************************************************************************************************************

Allmänna villkor Pricka AB – molntjänst (SaaS) Version 2023:1
Läs dessa allmänna villkor noggrant innan du använder Prickas produkter. Åtkomst eller användning av Prickas produkter indikerar att du accepterat dessa villkor.

  1. Inledning
    Dessa Allmänna villkor reglerar Användarens användning av avtalad mjukvara och helt eller delvis
    integrerade Tilläggstjänster, tillsammans fortsättningsvis benämnda som Tjänsterna. Tjänsterna
    tillhandahålls av Pricka AB (Pricka). Användaren köper tillgång till Tjänsterna direkt från Pricka. Dessa
    Allmänna villkor gäller mellan Pricka och licenstagaren och reglerar Prickas skyldigheter gentemot
    licenstagaren som Kund och användarens skyldigheter som Kund och Användare av Tjänsterna. I Allmänna
    villkor förekommer begrepp med inledande versal. I de fall begreppen inte definierats direkt i texten
    återfinns definitionerna i punkt 23 nedan.
    Kunden får tillgång till Tjänsterna då dessa Allmänna villkor har accepterats, vilket sker i samband med
    signering av avtalet.
    Allmänna villkor gäller oavsett om programvaran har tillhandahållits kostnadsfritt eller mot betalning.
  2. Meddelanden
    Meddelanden och information om Tjänsterna lämnas via Tjänsten alternativt som meddelande i
    Tjänsternas gränssnitt. Meddelande kan också lämnas på www.pricka.se.
    Meddelandet är att anse som levererat när det har publicerats. Exempel på meddelanden är information
    om driftsstörningar, nya versioner, övrig information om programvaran, support eller villkorsändringar.
    Pricka kan på eget val även sända meddelande via e-post eller post. I sådant fall är meddelandet att anse
    som levererat när det avsänts från Pricka.
    Meddelande äger tillämpning omedelbart, om inget annat särskilt anges i meddelandet.
    Meddelande från Kunden till Pricka avseende Allmänna villkor skickas i första hand via e-post till adress
    angiven på Prickas hemsida. Du kan också nå oss helgfri måndag till fredag 08:00 – 17:00 på
    telefonnummer som framgår av Prickas hemsida.
  3. Abonnemangsavtal
    Tjänsterna tillhandahålls som “Software as a Service” (SaaS), där Kunden köper ett abonnemang på
    Tjänsterna som görs tillgängliga online. Vid tecknande av abonnemang ges Kunden rätt till åtkomst av
    Tjänsterna och rätt att använda dem på det sätt som framgår av Allmänna villkor. Alla delar av Tjänsterna
    regleras av Allmänna villkor, inklusive delar som läggs till, köps till eller tas i bruk vid ett senare tillfälle.
    Kunden erhåller en begränsad, uppsägningsbar och icke-exklusiv licens att använda Tjänsterna i enlighet
    med Allmänna villkor för Kundens interna affärsverksamhet mot betalning av avgifter enligt vid var
    tidpunkt gällande prislista eller enligt avtal. Betalning av avgifter enligt avtal och uppfyllande av Allmänna
    villkor är en nödvändig förutsättning för rätten att använda Tjänsterna.
    Tjänsterna tillhandahålls i befintligt skick. Rätten att använda Tjänsterna är inte villkorade av eller
    beroende av någon särskild version av Tjänsterna eller funktion vid någon särskild tidpunkt, utan ger
    tillgång till och rätt att använda Tjänsterna såsom de tillhandahålls vid varje given tidpunkt.
    Tillhandahållandet av Tjänsterna är inte villkorade av leverans av framtida versioner eller funktionaliteter,
    och inte heller beroende av publikationer, material eller kommentarer rörande desamma som görs av eller
    för Pricka.
    Pricka förbehåller sig rätten att tillhandahålla tjänsterna från ett annat land.
    Pricka förbehåller sig rätten att efter eget gottfinnande göra förbättringar, tillägg och ändringar eller
    korrigera fel eller brister i Tjänsterna. Pricka friskriver sig från ansvar som härrör från sådana åtgärder.
    Pricka har rätt att anlita underleverantör för fullgörande av Prickas åtagande enligt Avtalet. Pricka ansvarar
    för utförandet av de avtalsförpliktelser som utförs av underleverantörer såsom de hade utförts av Pricka
    själv.
    Pricka äger rätt att överlåta sina skyldigheter eller rättigheter enligt detta avtal.
    Kunden har inte under några omständigheter rätt att överföra eller överlåta, helt eller delvis, någon licens
    för Tjänsterna till tredje part, (innefattande men inte uteslutande vid fusioner och fissioner, konkurs,
    ändring av ägande eller kontroll eller till närliggande bolag) om inte skriftligt godkännande erhålls från
    Pricka dessförinnan.
  4. Nyttjanderätt
    När Kunden tecknat ett abonnemang av Tjänsterna och accepterat Allmänna villkor får Kunden rätt att
    använda Tjänsterna under abonnemangstiden för så många användare som Kunden köpt abonnemang för.
    Endast Användare med ett betalt och giltigt abonnemang har rätt att använda Tjänsterna.
    Användarlicenser utfärdas för enskilda namngivna Användare. Användarkonton skapas och administreras
    av Pricka. Användarlicenser får inte delas eller användas av fler än en Användare men Kunden kan fritt
    överföra en användarlicens från en Användare till en annan. Pricka förbehåller sig rätten att kontrollera
    antalet utnyttjade användarlicenser.
    Varje Användare är ansvarig för sekretessen och riktigheten avseende inloggningsuppgifter och annan
    kontoinformation. Kunden och/eller Användaren måste informera Pricka omedelbart vid obehörig åtkomst
    av inloggningsuppgifter.
    Kunden är medveten om att användande av tjänsten förutsätter tillgång till sådan programvara, utrustning
    och kommunikationstjänst som krävs för att utnyttja tjänsterna. Dessa framgår av Prickas hemsida eller
    meddelas av Pricka vid förfrågan.
  5. Uppstart av tjänsterna
    Pricka ska tillhandahålla Kunden tjänsterna från och med Startdagen, vilket sker genom att Pricka
    tillhandahåller Kunden inloggningsuppgifter och/eller eventuella andra anvisningar. Startdagen inträder
    när Pricka gjort erforderliga inloggningsuppgifter och andra anvisningar för åtkomst av Tjänsterna
    tillgängliga för Kunden utan krav på något särskilt godkännande från Kunden. Tilläggstjänster kan göras
    tillgängliga vid separat tidpunkt. Detta påverkar då inte Startdagen.
  6. Begränsningar i Tjänsterna
    Maximal lagring för Kunden i tjänsternas grundutförande är 5 GB, vilket motsvarar ca 5 miljoner inlästa
    transaktioner i Pricka Konto. Kontakta Pricka för offert vid behov av ytterligare kapacitet.
  7. Databehandling och integritet
    7.1 Behandling av personuppgifter
    För Pricka är våra kunders förtroende vår största tillgång. Förtroendet bygger på respekt och skydd för
    kundernas personliga integritet. Vi upprätthåller detta skydd genom att behandla den information som
    våra kunder anförtror oss på ett ansvarsfullt sätt.
    Vid ingånget avtal samtycker kunden till att Pricka behandlar och lagrar person-, organisations- och
    företagsuppgifter i enlighet med detta avtal. Pricka äger rätt att behandla och lagra uppgifter som entydigt
    identifierar en person, företag eller organisation för att ges möjlighet att genomföra avtalat uppdrag.
    Pricka äger rätt att publicera dessa uppgifter inom system/verktyg/molntjänster hos underleverantörer
    som används inom den egna organisationen.
    Kunden har rätt till information om de uppgifter som Pricka lagrar gällande användare och hur dessa
    uppgifter behandlas. Kunden har även rätt att begära rättelse eller radering av dessa uppgifter. Begäran
    skickas skriftligen, undertecknad eller via verifierad e-postadress till Pricka. Pricka raderar samtliga
    kundens personuppgifter förutsatt att informationen på grund av av juridiska skäl kräver att de sparas.
    Pricka har som mål att hålla tjänster i sådant skick att information inte förstörs av misstag eller genom
    skadliga processer. Det innebär att information kan finnas kvar i backupsystem i 7 dagar. Kontohavaren har
    möjlighet att lämna klagomål avseende Prickas personuppgiftsansvarig till tillsynsmyndighet
    (Datainspektionen) avseende lagrade uppgifter hos Pricka.
    Pricka förbinder sig gentemot kunden att:
    -Endast använda uppgifter för internt bruk för att fullfölja ingånget avtal och lagkrav.
    -Ej överlåta uppgifter till 3:e part om det inte krävs för att fullfölja uppdraget.
    -Endast behandla uppgifter i enlighet med instruktioner från kundens personuppgiftsansvarige.
    -Vidta säkerhetsåtgärder som krävs av Pricka enligt lag
    Personuppgiftsansvarig – SaaS
    Kunden är personuppgiftsansvarig gällande alla uppgifter som läggs in i tjänsten levererad av Pricka.
    Personuppgiftsansvarig hos kunden ansvarar för att information i textfält används på ett sätt som ej
    inkräktar på den registrerades integritet eller på annat sätt strider mot gällande lagar. Pricka är
    personuppgiftsbiträde och har ej rätt att behandla uppgifter utan godkännande av kunden
    (personuppgiftsansvarig).
    Pricka äger dock rätten som huvudbiträde att ingå avtal med underbiträde under förutsättning att dessa
    följer regler enligt detta avtal.
    Pricka anlitar underbiträde enligt nedan.
    Advania Sverige AB
    Personal hos Pricka med behörighet till personuppgifter har åtagit sig att iaktta sekretess då behandling av
    sådana uppgifter krävs för att utföra uppdraget.
    7.2 Kundens data
    Kunden innehar samtliga rättigheter till Kundens data och Pricka erhåller inga rättigheter, utöver vad som
    framgår av Allmänna villkor, till Kundens data eller del därav Pricka äger rätt att under avtalstiden använda
    Kundens data för att leverera Tjänsterna till Kunden.
    7.3 Insamling av information
    Pricka kan komma att samla in information från användningen av tjänsterna via automatiserade
    datainsamlingsverktyg. Pricka samlar in och använder sådan information i syfte att säkerställa, underhålla
    och förbättra produkter och tjänster samt för statistik och analyser av olika slag.
    7.4 Informationssäkerhet
    Om inte annat anges i dessa Allmänna villkor, kommer Pricka inte att sälja, hyra, hyra ut eller på annat sätt
    göra insamlad Data tillgänglig för tredje part, utom i följande situationer; (i) för att följa lag, förordning
    eller föreskrift, eller för att svara på en lagakraftvunnen begäran från myndigheter eller polis, såsom ett
    domstolsbeslut, beslut eller föreläggande; (ii) för att undersöka eller förhindra säkerhetshot eller
    bedrägeri; (iii) för det fall omorganisation, fusion, försäljning eller köp av hela eller delar av Pricka, då
    personlig information kan komma att avslöjas som del av omorganisationen eller sammanslagningen eller
    till faktiska och framtida köpare. Pricka kommer i alla sådana fall att säkerställa att sådana parter iakttar de
    villkor som följer häri, och meddela att information lämnats ut.
  8. Prissättning och fakturering
    Om inget annat anges i Avtalet, följer avgifter och faktureringsperioder för Tjänsterna de priser som vid
    var tidpunkt görs tillgängliga av Pricka.
    Abonnemangsavgifter debiteras normalt en gång per år i förskott, om inget annat anges. De delar av
    Tjänsterna som i förekommande fall har en avgift per transaktion debiteras normalt i efterskott. Pricka
    förbehåller sig rätten att ändra priset för Tjänsterna för kommande perioder.
    Betalningsvillkor är normalt 30 dagar. Avgifter, till exempel fakturaavgift, debiteras enligt de villkor som vid
    var tid tillämpas av Pricka. Moms tillkommer på angivna priser.
    Dröjsmålsränta är av Riksbanken fastställd referensränta plus 10 procentenheter.
  9. Indexjustering
    Avtalets avgifter indexjusteras en gång per år och i samband med ny licensperiod om inget annat avtalats.
    Justeringen sker med 4%
  10. Avtalsperiod och uppsägning
    Abonnemanget gäller från och med Startdagen. Om inget annat anges i Avtalet. Avtalet gäller i 12, 24, 36,
    48, 60 månader, efter vilken perioden automatiskt förlängs med motsvarande avtalslängd såvida endera
    part inte skriftligen säger upp Avtalet senast nittio (90) dagar före respektive avtalsperiods utgång.
    Kunden kan när som helst utöka antalet användare. Avtalsperioden enligt ovan omfattar även de nya
    användarna.
    Uppsägning av detta Avtal, antingen i sin helhet eller av vissa delar eller visst antal Användare, ska ske
    skriftligen och gäller från den dag motparten mottog uppsägningen. Eventuella i förskott erlagda avgifter
    återbetalas inte. Som kund ansvarar du för att spara den elektroniska kvittensen på uppsagt avtal som
    alltid sänds till kund via e-post.
    Vid uppsägning av abonnemanget kommer Kundens åtkomst till Tjänsterna att spärras efter sista aktiva
    abonnemangsdagen.
    Kunden kan minska antalet användare först efter att den inledande avtalsperioden löpt ut. Vid önskemål
    om att abonnemanget ska omfatta färre antal användare än de som sammanlagt abonneras av kunden
    måste sådan minskning anmälas skriftligen senast 90 dagar före nästa avtalsperiod. Antalet möjliga
    inloggade användare kommer då att anpassas till det nya önskade antalet användare.
    I de fall Kunden önskar en export av Kundens data ska detta ske före sista aktiva abonnemangsdagen. Om
    Kunden önskar hjälp av Pricka med att få Data exporterad sker detta mot löpande konsulttaxa enligt
    gällande prislista. Efter sista aktiva abonnemangsdagen kommer Kundens Data i tjänsten raderas och det
    är upp till Kunden att spara undan informationen på annat sätt.
  11. Förtida upphörande
    Pricka kan säga upp detta Avtal med omedelbar verkan om Kunden är i dröjsmål med betalning av avgifter,
    är på obestånd, är försatt i konkurs eller av annan anledning inte kan fullfölja sina betalningsförpliktelser
    eller om Kunden bryter mot detta avtal. Pricka har då rätt att stänga av Tjänsterna helt och hållet med
    omedelbar verkan.
  12. Tillgänglighet
    Pricka ska tillhandahålla en för kunden säker leverans av Tjänsterna. Tjänsterna är normalt tillgängliga via
    Internet dygnet runt sju dagar i veckan. Pricka (och av dem anlitade leverantörer) har rätt att vidta
    åtgärder som påverkar ovan nämnda tillgänglighet, om Pricka anser det nödvändigt av tekniska-, service-,
    drifts- eller säkerhetsrelaterade skäl. Planerade driftsavbrott på grund av systemunderhåll meddelas
    Kunden i förväg. Se Prickas hemsida för planerade drift- och underhållsstopp.
    Oplanerade driftsstopp kan förekomma. I den mån Pricka är ansvarigt för, och kan påverka, sådant
    driftsstopp, ska Pricka skyndsamt åtgärda felet.
  13. Säkerhet
    Pricka är mån om att tillhandahålla säkra och pålitliga tjänster och strävar efter att vid varje tidpunkt
    tillhandahålla adekvata administrativa, fysiska och tekniska säkerhetsåtgärder. Pricka genomför
    regelbundet säkerhetskopiering för att säkerställa att Kundens data är i tryggt förvar. Vid storskaliga
    användarmisstag finns möjlighet att skicka en förfrågan till Pricka om återläsning av den senast gjorda
    säkerhetskopian. Återläsning medför en extra kostnad.
  14. Support
    Pricka utvecklar hela tiden sina produkter för att Kunderna ska ha tillgång till en så bra mjukvara som
    möjligt.
    Abonnemanget säkerställer att Kunden har tillgång till de senaste versionerna av mjukvaran och dessutom
    rätt till hjälp med uppdatering mot arvode enligt löpande konsulttaxa eller enligt avtal.
    Avtalet ger rätt till administratörssupport rörande handhavandeproblem med produkten.
    Om inget annat avtalats tillhandahåller Pricka produktsupport via Internet, e-post och telefon helgfri
    måndag till fredag 08.00 – 17.00. Supportfrågor via e-post besvaras normalt senast närmast påföljande
    arbetsdag. Supportärende som tas emot via telefon prioriteras efter ankomsttid.
    Dag före helgdag förbehåller sig Pricka rätten att hålla supporten stängd, om så skulle ske kommer detta
    att meddelas på Prickas hemsida.
    Med support avses hjälp med handhavandeproblem med standardprodukter ur Prickas produktsortiment.
    Pricka inga skyldigheter att avhjälpa fel i nätverk, operativsystem eller annan mjukvara som tillhandahålls
    av tredje part. Support inkluderar med andra ord inte Windows, MS Office, skrivare eller epostprogramvara mm.
  15. Immateriella rättigheter
    Pricka – eller dess licensgivare – är ensam innehavare av alla immateriella rättigheter (IPR) hänförliga till
    Tjänsterna. IPR innefattar men är inte begränsad till upphovsrätt, patent, varumärken, firma, mönster och
    produktdesign, källkod, databaser, affärsplaner och know-how, oavsett om det är registrerat eller inte. All
    dokumentation, inklusive manualer, användarguider, eller andra skrivna, elektroniska eller ickeelektroniska, beskrivningar av hur Tjänsterna är upprättade och används (Dokumentation) anses vara del
    av Tjänsterna och är föremål för samma restriktioner. All upphovsrätt, varumärken, registrerade
    varumärken, produktnamn, firmor eller logotyper som anges i Tjänsterna eller i anslutning till Tjänsterna
    är respektive ägares egendom.
    Pricka gör inga anspråk på immateriella rättigheter, eller äganderätt av något slag, till Data ägd av Kunden
    som överförs till Tjänsterna.
    Om Pricka tillhandahåller produkter under licens från annan leverantör än Pricka gäller den andre
    leverantörens licensvillkor framför dessa Allmänna villkor.
    Tjänsten kan vara integrerad med applikationer, webbplatser och tjänster från tredje part
    (”Tredjepartsapplikationer”), i syfte att göra innehåll, produkter och/eller tjänster tillgängliga för
    användaren. Dessa Tredjepartsapplikationer kan ha egna användningsvillkor och integritetspolicyer och
    användningen av dessa Tredjepartsapplikationer styrs av och är föremål för sådana villkor och
    integritetspolicyer. Pricka står inte bakom och ansvarar inte för beteenden, funktioner eller innehåll i
    någon Tredjepartsapplikation eller för någon transaktion som användaren eventuellt ingår med
    tillhandahållaren av sådan Tredjepartsapplikation.
    Om Kunden gör intrång i Prickas eller tredje mans IPR, eller använder Tjänsterna på ett sätt som strider
    med Allmänna villkor, ska Kunden erlägga ett belopp som motsvarar det högsta av motsvarigheten till
    Abonnemangsavgifterna för fem år avseende de innevarande licenserna eller den verkliga skadan. Kunden
    bekräftar att Pricka kan drabbas av oersättlig skada vid intrång eller skada på IPR, och att Pricka eller dess
    licensgivare ska ha rätt att använda sig av alla rimliga åtgärder för att skydda sina kommersiella intressen,
    och sin egendom, inklusive alla åtgärder som är möjliga enligt lag. Motsvarande ska gälla om Kunden har,
    eller har försökt att erhålla information eller data som Kunden inte har rätt till enligt Allmänna villkor.
  16. Ersättning
    Pricka skall försvara Kunden mot krav eller processer där en tredje part framställt krav enligt vilka Kundens
    användning av Tjänsterna enligt Allmänna villkor är i strid med, eller gör intrång i tredje parts patent,
    upphovsrätt eller annan immateriell rättighet. Kunden skall omedelbart meddela Pricka om sådant krav.
    Pricka skall, i den mån Pricka är ansvarig, hålla Kunden skadeslös för alla kostnader, avgifter, skadestånd,
    utgifter eller förlust som drabbar Kunden enligt en i domstol stadfäst förlikning eller domslut, inklusive
    advokatkostnader, förutsatt att Kunden samarbetar med Pricka på Prickas bekostnad och att Pricka får full
    kontroll över den rättsliga processen och/eller förlikningen, och att förlikningen befriar Kunden från allt
    ansvar. Pricka får efter eget gottfinnande (i) modifiera Tjänsterna så att de inte längre är i konflikt, (ii)
    ersätta Tjänsterna med en funktionalitet som motsvarar Tjänsterna, (iii) erhålla en licens för Kundens
    fortsatta användning av Tjänsterna eller (iv) avsluta Kundens Konto för tjänsterna mot en återbetalning av
    varje abonnemangsavgift som betalats i förskott för licensperioder som överskrider dag för upphörande.
    Kunden äger inte rätt att göra några andra krav gällande med anledning av intrång i tredje parts
    rättigheter.
    Vad som anges ovan skall inte äga tillämpning om Tjänsterna har använts i strid mot Allmänna villkor eller
    om krav uppstår på grund av modifiering, integrering eller kundanpassning av Tjänsterna som inte utförts
    av Pricka.
    Kunden skall försvara Pricka mot krav eller processer där en tredje part framställt krav grundat på av att
    Kundens Data, eller användande av Tjänsterna är i strid med Allmänna villkor, är i strid med eller gör
    intrång i den tredje partens patent, upphovsrätt eller annan immateriell rättighet, eller är i strid med
    gällande lagstiftning. Pricka skall omedelbart meddela Kunden om alla sådana krav. Kunden skall ersätta
    Pricka för alla kostnader, avgifter, skadestånd, utgifter eller förluster som drabbar Pricka enligt en i
    domstol stadfäst förlikning eller domslut, inklusive advokatkostnader, förutsatt att Pricka samarbetar med
    Kunden på Kundens bekostnad, och ger Kunden full kontroll över den rättsliga processen och/eller
    förlikningen, och att förlikningen befriar Pricka från allt ansvar.
  17. Sekretess
    Vardera parten förbinder sig att inte till tredje man utan motpartens skriftliga medgivande utlämna
    sådana uppgifter om motpartens verksamhet som kan vara att betrakta som affärs- eller yrkeshemligheter
    eller som enligt lag omfattas av sekretesskyldighet (”Konfidentiell Information”).
    Part ansvarar för sina respektive anställdas och konsulters iakttagande av häri angivna bestämmelser och
    ska genom sekretessförbindelse med dessa eller andra lämpliga åtgärder tillse att Avtalets sekretess
    iakttas.
    Parts sekretesskyldighet enligt Avtalet gäller under avtalstiden samt även för en period om fem (5) år efter
    det att avtalet har upphört att gälla.
  18. Garanti och garantibegränsning
    Pricka garanterar att Tjänsterna kommer att fungera huvudsakligen som beskrivits. Kunden och Pricka är
    överens om att Tjänsterna och leveransen därav inte är helt fria från fel och att förbättringar av Tjänsterna
    är en pågående process. Kunden medger att Tjänsterna är levererad i befintligt skick och används på
    Kundens egen risk.
    Pricka garanterar inte att Tjänsterna uppfyller Kundens krav, att de fungerar korrekt med Kundens val av
    utrustning, system eller inställningar, och inte heller att den inte avbryts eller är fri från fel. Kunden
    ansvarar för att tredjepartsprogram såsom webbläsare, pdf-läsare, toolbars, antivirusprogram samt
    brandväggar är korrekt installerade och tillåter trafik mot av Pricka hänvisade hemsidor. Vidare skall
    noteras att användning av Internet för att använda Tjänsterna varken installeras, underhålls eller etableras
    av Pricka, och att Pricka inte har kontroll över Internet. Pricka är inte ansvarig för avbrott eller störningar i
    driften av någon del av Internet, och har inte heller ansvar för en eventuell reglering av Internet. Pricka
    skall vidta alla rimliga åtgärder som bedöms lämpliga för att åtgärda och undvika sådana händelser, dock
    garanterar Pricka inte att avbrott inte äger rum. Pricka är inte ansvarig för prestanda i Internettjänster eller
    hur Internetleverantörer utför sina tjänster. Om Tjänsterna inte fungerar i enlighet med ovan angivna
    begränsade garanti, skall Pricka korrigera alla konstaterade fel eller brister i Tjänsterna på egen bekostnad.
    Pricka åtgärdar anmälda fel i Tjänsterna som på ett allvarligt sätt påverkar funktionen i Tjänsterna, så snart
    det är möjligt. Pricka förbehåller sig dock rätten att avgöra när och hur ett fel ska rättas samt när och hur
    en åtgärd ska utföras. Pricka åtgärdar fel som inte på ett allvarligt sätt påverkar Kundens användande av
    Tjänsterna och/eller Tjänsternas funktion, tidigast vid nästa officiella version av Tjänsterna.
    Tjänsterna levereras i befintligt skick och varken Pricka eller någon av dess licensgivare ger någon garanti,
    vare sig uttrycklig eller underförstådd, rörande lämplighet för visst ändamål eller kapacitet för
    systemintegration. Inga påståenden utöver de som särskilt anges i Allmänna villkor har gjorts med
    avseende på Tjänsterna, och Kunden skall inte förlita sig på några påståenden som inte uttryckligen anges
    i Allmänna villkor.
    Om någon del av Allmänna villkor befinns vara ogiltig, helt eller delvis, skall detta inte påverka giltigheten
    av övriga bestämmelser. Den aktuella bestämmelsen skall i sådana fall ersättas med en bestämmelse som,
    så långt möjligt, uppnår den ursprungliga bestämmelsens syften.
  19. Ansvarsbegränsning
    Pricka är inte i något fall ansvarig för innehållet i eller äganderätten till Data.
    Pricka är inte i något fall ansvarig för några instruktioner för Databehandling eller andra åtgärder som
    utförs av Kundens Användare.
    Om Pricka hålls ansvarig för betalning av ersättning till Kunden som ett resultat av ett brott av någon
    skyldighet som följer av Allmänna villkor, skall sådan ersättning under inga omständigheter innehålla
    ersättning för indirekt förlust eller följdskada, eller skadestånd av något slag som följer av, eller är ett
    resultat av sådant avtalsbrott, omfattande men inte uteslutande all förlust av Data, förlust av produktion,
    förlust av intäkt eller vinst, eller tredje parts krav eller myndighetsbeslut, även om Kunden har informerats
    om risken för sådana skador. Prickas ansvar enligt Allmänna villkor är begränsat till direkt skada, utom där
    annat följer av obligatorisk lag, såsom vad gäller skador som orsakas av grov vårdslöshet eller uppsåt. Alla
    återbetalningar och ersättningar för direkt skada samt direkta förluster och kostnader under varje 12-
    månaders period skall aldrig överstiga ett belopp som motsvarar 12 månaders Abonnemangsavgifter för
    Tjänsterna under samma period. Sådan återbetalning eller ersättning kan ej heller överstiga ett
    prisbasbelopp enlig 2 kap. 6§ socialförsäkringsbalken.
    Varken Pricka eller Kunden skall vara ansvariga för försening eller avbrott i sina åtaganden som orsakas av,
    eller härrör ur, en force majeure-händelse, såsom jordbävning, upplopp, arbetskonflikt och andra
    händelser som på samma sätt är utom Prickas eller Kundens kontroll.
    För det fall lagstiftning, förordningar eller föreskrifter som rör Tjänsterna eller leveransen därav ändras,
    eller ny lagstiftning, förordning eller föreskrift blir gällande efter att Tjänsten har tillgängliggjorts på
    marknaden, som hindrar Pricka från att uppfylla instruktioner från Kunden eller Prickas skyldigheter enligt
    Allmänna villkor, och/eller som kräver att Tjänsten stängs av, helt eller delvis, för en viss tid eller för
    obestämd tid, skall det anses utgöra en force majeure-händelse. Pricka är inte i något fall ansvarig för
    sådan force majeure-händelse. Kunden blir i sådana fall ersatt för i förväg betald Abonnemangsavgift för
    Tjänst som påverkas från den månad som följer avstängningen av Tjänsten med anledning av force
    majeure-händelsen. Utöver detta har Kunden inte rätt att framställa ytterligare krav på Pricka. Även om
    Pricka kommer att visa tillbörlig omsorg för säkra överföringar av information mellan Kunden och
    Tjänsterna, medger Kunden att Internet är ett öppet system och att Pricka inte kan garantera, och inte
    heller garanterar, att tredje part inte kan komma i besittning av eller ändra Data eller Överföringen. Pricka
    har inget ansvar för sådant oavsiktligt missbruk, avslöjande eller förlust av Data.
    Oavsett vad som anges i punkten 18 ovan gäller inte ansvarsbegräsningen för ersättning enligt punkten 15.
  20. Force Majeure
    Pricka är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta Avtal om
    underlåtenheten har sin grund i omständighet som är utanför Pricka´s kontroll och som Pricka inte
    rimligen kunnat förutse eller undvika, såsom krig, myndighetsåtgärd, nytillkommen eller ändrad
    lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, handels- eller valutarestriktioner, blockad, brand, översvämning
    eller liknande omständighet, samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer.
  21. Uppförandekod
    Varje part har sin egen uppförandekod och etiska riktlinjer. Parterna är överens om att bedriva sin
    verksamhet i full överensstämmelse med deras respektive uppförandekod.
  22. Avtalande parter och gällande lag
    Parternas rättigheter och skyldigheter skall i sin helhet lyda under svensk lag. Tvister angående tolkning av
    Allmänna villkor eller användning av Tjänsterna, skall parterna försöka lösa genom uppgörelse i godo. Om
    tvisten inte kan lösas på detta sätt, skall tvisten lösas genom skiljedom administrerat vid Stockholms
    Handelskammares Skiljedomsinstitut (Institutet). Överstiger inte tvistemålets värde SEK 100 000, skall
    Institutets Regler för Förenklat Skiljeförfarande tillämpas. Överstiger tvisteföremålets värde SEK 100 000,
    skall Skiljedomsregler för Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut tillämpas. Uppgår
    tvisteföremålets värde till ett belopp mellan SEK 100 000 och SEK 1 000 000 skall skiljenämnden bestå av
    en skiljeman. Överstiger tvisteföremålet värde SEK 1 000 000 skall skiljenämnden bestå av tre skiljemän.
    Tvisteföremålets värde omfattar kärandens yrkande i påkallelseskriften samt eventuella genkäromål i
    svarandens yttrande över påkallelseskriften.
  23. Definitioner
    Användare: En fysisk person, typiskt sett anställd hos Kund, som av Kunden får rätt att använda Tjänsten
    för Kundens egna interna verksamhetsändamål.
    Användarkonto: Gemensamt begrepp som avser Kundens Användare, Data och annan information som rör
    Kundens användning av och tillgång till Tjänsterna.
    Data: All data som Överförs av Kunden till eller från Tjänsten när Kunden använder Tjänsten i syfte att
    behandlas av Tjänsten
    Databehandling: Alla åtgärder eller serier av åtgärder eller annan användning av Data av Pricka enligt
    Kundens instruktioner eller på annat sätt i avsikt att leverera Tjänsterna till Kunden.
    Kund: Den juridiska eller fysiska person som specificerats på fakturan från Pricka och som ingår avtal med
    Pricka baserat på Allmänna villkor.
    Startdag: Den dag då leverans av Tjänsterna ska påbörjas i enlighet med vad som anges i Avtalet genom
    att Pricka tillhandahåller inloggningsuppgifter eller andra anvisningar för att Kunden ska kunna ta del av
    Tjänsterna.
    Tilläggstjänst(-er): Separata enskilda funktioner eller funktionella paket som Kund kan använda mot
    typiskt sett särskild avgift per transaktion